een keiharde leemlaag,politie en lekker verven - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu een keiharde leemlaag,politie en lekker verven - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu

een keiharde leemlaag,politie en lekker verven

Blijf op de hoogte en volg Thijs

23 Maart 2014 | Kenia, Mombassa

Week 5 is alweer voorbij gevlogen!

Lieve vrienden en familie, weer met een groot genoegen stuur ik jullie een berichtje over wat ik allemaal heb beleeft de afgelopen week. Deze week heb ik weer lekker veel praktisch werk kunnen doen met veel toffe mensen! De week begon een beetje anders als anders. Omdat Ria en Matheka voor een week weg waren naar Tanzania moest ik nu zelf meer invulling zoeken voor de week.
Maandag ben ik dus ook veel dingen gaan regelen om uiteindelijk met een groepje jongeren naar de sloppenwijk te gaan om eindelijk bezig te gaan met het speel veldje. Communicatie is voor mij hier nog wel eens lastig omdat er best nog veel Swahili gesproken word en dat versta ik (nog) niet echt.
Dus op maandag heb ik 6 jongeren kunnen optrommelen om dinsdag mee te gaan naar het schooltje in de sloppenwijk. Dinsdag ochtend eenmaal aangekomen konden we eindelijk aan de slag!
Met echt typisch keniaanse handgereedschap gingen wij de keiharde leemlaag te gemoed.
Men wat een karwei! Dus ik kwam er al snel achter dat het allemaal niet zo snel zou gaan als dat we gedacht hadden dus na een lange dag hadden we gelukkig de voorzijde van het veldje vlak gekregen!
Na een lange dag hard werk ging ik vanuit het tehuis naar Niyali (huis van Ria) om daar te rusten.
Ik liep over de drukke straten van Bamburi met mijn muziek mee te zingen totdat ik in de matatu wou stappen. Opeens hielp mijn muziek er mee op en kon ik de bestuurde vragen welke kant de matatu op ging. Toen ik wist dat ik de juist matatu had gevonden die richting Niyali reed ging ik voorin zitten. Eenmaal op mijn plek drukte ik mijn play knopje weer in van mijn oordopjes en toen hoorde ik……… indd niks! Na nog een paar keer goed klikken toch maar eens kijken naar mijn mobiel waarom ik niks hoorde. En tot mijn schrik had ik helemaal geen telefoon meer! GESTOLEN! Aaaah ik gelijk rond kijken en vragen maar de mensen in de matatu vertelde mij al snel dat ik bestolen was…
Kwaad ging ik maar weer zitten en dacht ik in mijn hoofd hoe dit had kunnen gebeuren en wie het kon zijn (en hoe ik mijn wraak zou nemen) God vertelde mij tijdens de reis om die avond naar de kerk te gaan. ik had daar totaal geen zin in want, ik was moe en ontzettend kwaad! Eenmaal aangekomen in Niyali ben ik toch maar gegaan en eenmaal aangekomen in de kerk voor een bijbel studie, preekte een Amerikaanse zendeling over items die je focus op God kunnen belemmeren. En ja je raad het misschien al…… IPHONE werd er letterlijk gezegd! Aaaah ik werd helemaal gek! maar God liet mijn zien dat ik die persoon moest vergeven en door die beslissing werd ik zelf ook weer rustig en kalm
Hoewel het natuurlijk niet leuk is, heb ik mij er zelf maar over heen gezet! Dus woensdag heb ik alsnog genoten van mijn vrije dag met een dagje bijslapen en softijs eten!

Donderdagmorgen ben ik naar het politiebureau gegaan om aangifte te doen, dit omdat ik bewijs moet verzamelen voor mijn schadeaanmelding bij de verzekering. De agent die mij hielp vroeg me waar ik vandaan kwam en wat voor werk ik deed. Toen ik vertelde dat ik op een boerderij werkte werd hij enthousiast! En hij zei ‘’ik hoop je snel nog eens weer te spreken zodat je mij tips kan geven hoe ik mijn boerderij (2 koeien) kan verbeteren’. Wat een bezoekje aan de politie wel niet kan opleveren! Met de aangifte in mijn tas ging ik weer op weg naar het kindertehuis om te kijken wat ik zou kunnen doen. Veel van de dingen die ik in mijn hoofd gepland had kon ik om verschillende redenen niet uitvoeren. En ik wil mij nu eenmaal niet snel vervelen dus ik pakte een kruiwagen en een schep en ik wou een nieuwe oprijlaan gaan maken bij het jongerencentrum. Maar de mensen die werken in het kindertehuis zagen mij liever niet lopend naar centrum gaan omdat het te gevaarlijk was….. dus werd ik gelukkig met een busje gebracht. Eenmaal daar stonden de jongeren die daar waren wat vreemd te kijken toen ik daar stond met mijn kruiwagen om een weg te gaan maken in de hitte.

Verder zijn we zaterdag nog aan het verven geweest in de nursery school. Nog 1 keer en dan is het klaar dus daar zit ook al aardig schot in. Vrijdag ben ik nog op zoek geweest naar een voetbalnet.
De kinderen krijgen van de vrijwilligers die komen en gaan vaak een voetbal. Deze houd het alleen niet lang vol omdat veel speelterreinen omringt zijn met prikkeldraad. Ik wil hier dus letterlijk en figuurlijk een stokje voor steken om er een doel voor de zetten met een net. Mijn eerste poging is helaas mislukt omdat de prijzen van netten boven de 100 euro liggen….. dus ik moet ga volgende week maar even op zoek naar gebruikte vissersnetten, misschien dat die goedkoper zijn.

Al ik dit typ krijg ik bericht over een schietincident in Likoni. Een plaats in Mombasa niet ver hier vandaan. Gewapende mannen zijn vanmorgen een kerk binnen gegaan en hebben om zich heen geschoten. De druk van agressie neemt toe en dat begin ik nu ook te merken.
Wilt u hier voor bidden?

Vanuit het altijd mooie Mombasa wens ik jullie nog een fijne dag en tot horens!
(ik vind het fijn om jullie reacties te lezen echt super bedankt daarvoor!)

Groetjes Thijs



  • 23 Maart 2014 - 19:35

    Ruben:

    Hey Thijs,
    Ik schrok wel even toen ik hoorde van dat schietincident in Mombassa, dan komt de dreiging wel erg dichtbij. Gelukkig dat alles goed gaat.

    Jammer van je I Phone, niks aan als dingen gejat worden. Veel succes nog daar en ook nog veel plezier.
    Leuk idee trouwens om die veldjes op te knappen kunnen ze vast erg waarderen.

    Tot snel!
    Ruben

  • 23 Maart 2014 - 22:23

    Anje:

    Bedankt vor je schrijven .
    Gods nabijheid toegebeden ,fijn dat je dit mag en kan doen ,Gods zegen .

  • 24 Maart 2014 - 03:58

    Greetje Dijkema:

    Lieve Thijs,

    Wat een heftig verhaal weer. Doe je voorzichtig. We willen je graag heelhuids weer terug zien. Knap wat je daar allemaal doet voor de kinderen. Ze zullen vast erg van je aanwezigheid genieten. Ik ben trots op je !!!
    God's zegen en bescherming.

    Dikke knuffel,

    Greetje

  • 24 Maart 2014 - 08:53

    Geke Vast:

    Hoi Thijs,
    Wat beleef je daar veel!!!!
    Mooi om te zien en lezen.
    Super wat je kunt betekenen voor de kinderen en jongeren daar.
    Gods Zegen


  • 24 Maart 2014 - 11:24

    Oma Veening:

    Lieve Thijs,Net jouw nieuwe mail gelezen.Mama kwam net ook even een kopje koffie drinken.Zij moest even haar verhaal kwijt over jouw Fijn dat ze even kwam,zo konden wij even alles samen delen.Jij er is weer veel gebeurd hé deze week.Petje af voor de dingen die je toch doet voor de kinderen en jongeren.Alles gaat wel anders dan hier hé.Hopen dat het veldje toch klaar mag komen.Ja en dan al die incidenten,het komt soms wel een beetje dichtbij.We hopen dat je het vol mag houden en dat je toch tot zegen kan zijn.Jouw gebeds punt doen wij hoor en bidden om Gods bescherming voor jouw en allen die daar nu met jouw verbonden zijn,de groten en de kleintjes.Hier alles goed.Vandaag schijnt de zon weer,gisteren veel regen.Nog steeds de gasten uit Canada.Vertrekken donderdag.Heel gezellig.Opa is nu naar het zwembad,doet hem goed.Gisteren nog met Emily gepraat,was heel gezellig even.Erik had zijn sleutelbeen erg bezeerd,loopt nu met een sleng??Nu Thijs,ik ga zo koken.Lekkere rollade van slager Bos uit Baflo,aardappelen(mis je die al) en wat voor groente weet ik niet.Wij wensen jouw weer een goede week toe en Gods nabijheid in alles.Dikke kus oma en een stevige hugh van opa..

  • 24 Maart 2014 - 13:21

    Oma Veening:

    hoi Thijs,hier ben ik nog even weer,heb nog wat vergeten.Ik moest jouw nog even de groeten van Marja uif Frankrijk doen.Ze leest jouw verhaal ook altijd en leeft heel erg met je mee.Ze heeft het heel druk nu met lammetjes vangen en veel andere dingen,zo ze had niet zoveel tijd om jouw te mailen.Vandaar dat ik het nu even doe.Ik ga nu afwassen.tot horens. Oma

  • 24 Maart 2014 - 19:49

    Cora Leunk-Schoenmaker:

    Hallo Thijs,
    Ik heb al het een en ander gehoord van je moeder over je belevenissen in Mombasa en nu heb ik je blog gelezen. Als eerst God's kracht voor jou toegebeden alvast.
    Poeh wat maak jij in korte tijd veel mee.Ook namens ons: Petje af, ik geloof (ook uit foto's van je eerdere reis naar Afrika) dat de kinderen heel erg opgevrolijkt worden door jou.
    Het lukt nog niet zo om een betaalde baan op een boerenbedrijf te vinden, maar God weet alles, ik mag leren vertrouwen.
    We hopen dat je veel van God mag ontvangen (en doorgeven) in Afrika.
    God's zegen,
    Johan en Cora

  • 26 Maart 2014 - 19:57

    Natasja Hoogendijk:

    Hi Thijs,

    Wat een belevenissen! Gaaf om te lezen!! We bidden hier mee, voor Kenia. En voor jullie, voor bescherming. Spannend.

    Hopelijk kom je met een voldaan gevoel terug van je reis!

    Groetjes Natasja

  • 30 Maart 2014 - 18:15

    Berend:

    Hey Thijs,

    Heb met veel bewondering je reisverslagen doorgenomen. De dingen die je doet siert je en passen gewoon bij je persoonlijkheid. Erg veel respect voor jou! Erg balen van je telefoon. Ik kan me het helemaal voorstellen dat je op dat moment er dan gewoon even klaar mee bent. Wij (als familie de Haan) schrokken wel van het schietincident. Bid ook voor jou dat je voor de komende twee weken veilig en beschermd door God, mag doorbrengen.

    Ik hoop dat je door deze moeilijke periode rust en sterkte mag vinden bij God. Veel sterkte gewenst en weet dat er veel mensen hier aan je denken en om jou geven!

    Berend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

vrijwilligerswerk in Kenia!

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 9246

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 17 April 2014

Kenia2014

Landen bezocht: