1ste week, tropische tempraturen en een warm thuis - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu 1ste week, tropische tempraturen en een warm thuis - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu

1ste week, tropische tempraturen en een warm thuis

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

25 Februari 2014 | Kenia, Mombassa

Heey lieve vrienden en familie!
Hier een berichtje uit het warme Kenia.
De eerste paar dagen hier zijn echt bijzonder geweest, met mooie dingen en moeizamere dingen.
Aller eerst moest ik weer erg wennen aan de warmte.
Want zo was het 10 graden in Nederland en zo kom je in Mombasa aan, waar de temp 35 graden is!
Na mij (goed verlopen) vliegreis ben ik door een chauffeur en Marlon (een andere vrijwilligster) opgehaald van het vliegveld. Ik ben toen afgezet bij Ria en Matheka thuis die net buiten de stad Mombasa wonen. Eenmaal daar ben ik gelijk met de dochter van Ria en Marloes naar de stad geweest om alvast een beetje kennis te maken met de stad. Meteen namen we een Matatu (en krakemikkig busje die gebruikt worden in het OV) we zijn toen wat gaan drinken in de wat rijke gedeelte van Mombasa. Het huis van Ria en Matheka staat ook in de wat duurde wijken van Mombasa, omdat dit veiliger is en ook meer rust geeft. In de avond heb ik kennis gemaakt met Ria en Matheka en dit zijn echt super toffe mensen met een warm hart!

De volgende dag ging ik met Ria mee naar de DCC (kindertehuis) ongeveer een uurtje rijden vanaf Ria`s huis. Daar heb ik kennis gemaakt met de kinderen en ook met de `anties` (vrouwen die voor de kinderen zorgen). Het was mooi om te zien hoe de kinderen van 2 tot 12 leuk met elkaar speelden en voor elkaar zorgden. Daarna ben ik met een aantal oudere jongens naar unesmis gegaan. Deze jongeren van 12 jaar en ouder wonen op 400 meter afstand van de DCC. Op Unesmis heb ik ook kennis gemaakt met de jongens die daar wonen (leeftijd van 18 tot 22) veel jongeren zijn alweer uit het tehuis omdat ze naar college gaan, maar er waren er nog een paar thuis omdat zij de uitslagen moest afwachten van hun examens. Tijdens mijn rondleiding heb ik ook nog met een jeugdwerker gesproken. Deze jonge man helpt wekelijks met het rehabiliteren van de jongeren en hij heeft mij veel vertelt over het werk dat ze doen in unesmus. Ik werd echt blij toen ik de werkwijze hoorde van deze gepassioneerde man.

In de avond uren heb ik wat bij geklets met Matheka en kon ik horen hoe de organisatie een beetje in elkaar zit. Ik vind het cool om te zien hoeveel passie dit gezin stopt in hun bediening.
In het weekend ben ik naar de Crossroads Fellowship gegaan ( baptistengemeente). Ik voelde mij er best wel thuis en vandaag ben ik er weer heen gegaan voor een bijbelstudie!

Verder ben ik vandaag nog naar de nurserey school geweest. Dit is een schooltje aan de andere kant van de stad, waar kinderen die in arme wijken wonen les krijgen van groep 1 tot 3.
Het is erg mooi om te zien dat deze kinderen ook een kans krijgen om de basis vaardigheden te leren zoals kleuren, schrijven en lezen.

Morgen heb ik officieel een vrije dag, maar als dat ook echt gaat gebeuren moeten we nog maar zien. Er is genoeg te doen, maar voor alles is een tijd dus ook voor een jus at the beach!

De komende week ga ik weer helpen bij de verschillende projecten en ga ik samen met Matheka bekijken wat we volgende maand kunnen gaan doen met het landbouwproject. Ook dat project heeft nog veel tijd nodig om te ontwikkelen dus daar hoop ik jullie later meer over te kunnen vertellen!

Voor nu zeg ik gedag en wil ik afsluiten met het feit, dat ik jullie best wel mis!
Maar ik weet dat ik hier op mijn plek ben en dat God mij hier voor een reden heeft geplaatst en dat geef rust. Greetings out of Kenya!


  • 25 Februari 2014 - 22:37

    Anje:

    Gods zegen en dank aan Hem voor je eerste week daar.

  • 25 Februari 2014 - 22:45

    Marlon Kleine:

    Top dat je er bent! :)

  • 25 Februari 2014 - 23:42

    Gea:

    Hej Thijs,
    Super om zo te lezen wat je daar allemaal doet! Ben benieuwd naar de rest!
    Bless,
    Gea

  • 26 Februari 2014 - 02:43

    Herman:

    Hey Thijs,

    Goed om je verslag te lezen! Ben benieuwd wat voor mooie dingen je allemaal gaat meemaken. Zeker wat betreft het landbouwproject.
    Dios te bendiga. (Gods zegen)

    Herman

  • 26 Februari 2014 - 16:14

    Mama:

    Lieve zoon, prachtig te lezen wat je zoal doet, je bent daar vast prima op plek,
    Bijzonder dat je nu kunt zien dat projecten echt een verschil maken,mag je daar je steentje aan bijdragen,
    We missen je, het is rustig in huis dus papa maakt nu kabaal voor 2 ( grapje)
    Kus mama

  • 27 Februari 2014 - 01:28

    Fokke :

    Top dat je het zo naar je zin hebt daar Thijs.

    Ben benieuwd naar je volgende verslag.

    Groetjes

    Fokke

  • 27 Februari 2014 - 11:29

    Tante Jelly:

    lieve Thijs,
    We missen je ook hier hoor, aardig stil aan de Wolddijk!
    Fijn dat je wat geschreven hebt , weten we een beetje wat je zo allemaal uitspookt.
    Goed bezig daar Thijs, Gods liefdevolle zegen en een dikke knuffel van ons allen hier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

vrijwilligerswerk in Kenia!

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 9254

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 17 April 2014

Kenia2014

Landen bezocht: