God my rock,Zzzzzz en te zware pillen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu God my rock,Zzzzzz en te zware pillen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu

God my rock,Zzzzzz en te zware pillen

Blijf op de hoogte en volg Thijs

02 April 2014 | Kenia, Mombassa

Even een update vanuit het Kenia!
Lieve vrienden, familie 
Zoals sommige van jullie wel weten zijn de afgelopen dagen voor mij best zwaar geweest.
Een week geleden kreeg ik klachten aan mijn voet door een ontstoken wond(tje)
Dat hield mij een 2 dagen uit het veld, maar omdat ik daarbij nog meer vreemde plekjes kreeg en ik ook last begon te krijgen van duizeligheid en andere vreemdheden hadden we besloten om even naar de dokter te gaan. ik stelde mij voor om wat medicijnen op te halen voor de ontstekingen.
Ik kreeg dus vervolgens ook een antibioticumkuur mee die ik 5 dagen lang moest slikken.
Nou de wondjes trokken langzaam weg en de infecties werden ook minder.
Alleen merkte ik na 2 dagen slikken van deze pillen ook de bijwerkingen….
Ik werd heel erg moe en futloos. Ik kon amper op mijn benen staan en het voelde alsof er 10 mensen bovenop mij lagen. Daarop ben ik minder pillen gaan slikken want als nuchtere Hollander was ik ook al die zware medicijnen niet gewend. Ria is zuster en vertelde mij dat het ook allemaal wel erg veel was dus ben ik het maar sneller gaan afbouwen. Zondag morgen voelde ik mij beter en wou ik naar de kerk. En ik was er meteen ook even uit want ik lag 3 dagen op bed of op de bank.
Na de kerk was ik ready for bed! Helemaal gesloopt en geen puf meer over.
In de avond merkte dat ik misselijk begon te worden en dat ik geen eetlust meer had.
Waarop we besloten maar weer naar de kliniek te gaan. daar was nu een andere dokter die ik vertelde dat ik wou stoppen met welke medicatie dan ook. Dat houd ook in dat ik stop met mijn malariapillen. De dokter vertelde dat ik wel een erg zware medicijn had mee gekregen en dat ik daar best mee kon stoppen (ook omdat al mijn wondjes waren genezen). Bloedonderzoek konden ze nog niet doen omdat het alleen in de ochtend uren kan. Dus met een doosje vitamine pillen ben ik weer naar huis gegaan en ben ik gelijk weer op bed gaan liggen. Maandag werd ik wakker met een beter gevoel in mijn maag. Dus kan gelukkig weer eten, wat ook wel moet omdat ik in een korte tijd 6 kilo ben afgevallen. gister (dinsdag 1 april) merkte ik dat ik sterker begon te worden en dat mijn krachten toenamen. Het is nu een kwestie van rusten en zoveel mogelijk eten om op die manier weer krachten te krijgen. De afgelopen week was dus best een pittige tijd met veel downs omdat ik nu helemaal niks kan doen (en daar zit ik hier niet voor natuurlijk). Maar…… God is mij de afgelopen tijd ook veel aan het leren geweest en Hij is ook mijn rots (geweest) waarop ik mijn kon vast klampen. Zonder Hem was ik denk ik allang naar huis gegaan in boosheid enz. ik ben ook nog meer gaan inzien dat familie en vrienden super belangrijk zijn. Want even een Skype gesprek of een verhaaltje via de mail of FB brengt ook snel een glimlach op mijn gezicht. Daarom wil ik ook iedereen super bedanken voor jullie gebeden en bemoedigende berichtjes en e-mails.

Verder kan ik jullie vertellen dat ik de afgelopen week wel naar het nieuwbouw project ben geweest.
Samen met Matheka en Henk (een Hollander die een waterbedrijf heeft in Mombasa) en nog een zendeling uit England zijn we gaan kijken hoe het er bij staat. Een mooi terrein waar een groot jongerencentrum word gebouwd. Eromheen ligt een groot veld van 3 HA met weide, palmbomen, mangobomen en zelfs een waterput. Dus hier liggen voldoende mogelijkheden om landbouw te gaan uitoefenen. Komende week komt er een zendeling uit Finland op bezoek dus als ik mezelf goed genoeg voel ga ik weer terug naar het centrum en kan ik watmeer met hem optrekken. De komende 2 weken (dan is het alweer afgelopen) ga ik mijn best doen om nog wat projecten af te maken zoals de klas lokalen en de speelveldjes. Vandaag is het dinsdag ik voel me zwak maar ik blijf mezelf vertellen dat het beter gaat. Dus ik word zo naar het winkelcentrum gebracht om even een uurtje te lopen en om te kijken hoe dat gaat. (gister was ik na een 30 min walk al helemaal op)
Dus we gaan de komende tijd zien wat er gaat gebeuren maar ik ga van het beste uit
Blijft u voor mij bidden? Bedankt alvast!

Groetjes Thijs!

  • 02 April 2014 - 16:45

    Cora Leunk-Schoenmaker:

    Beste Thijs,

    Allereerst respect voor het werk wat je doet. Ik geloof dat wanneer je je rust neem om beter te worden en de zaken die je beslist, dat je dat doet met God en dat Hij Zijn kracht laat zien door jou heen. Zelf heb ik ook een hekel aan om niets te kunnen doen.Maar zo mag ik hopen dat God iets voor mij mag doen, wat ik op dat moment zelf niet kan. Ik heb zo ook wel wonderen meegemaakt met Hem. Goed dat je weet dat God het beste met je voor heeft. Heel veel zegen van God in Afrika.
    Groetjes Johan en Cora

  • 02 April 2014 - 17:16

    Herman:

    Hey Thijs,

    Dankjewel voor je bericht. Heftig allemaal. Gaaf dat je kunt getuigen dat God je door deze periode heen heeft geholpen.
    Wordt snel weer helemaal beter en geniet van de laatste weken. Ben benieuwd wat je daarna gaat doen.

    Groetjes en Blessings vanuit de DR,
    Herman

  • 02 April 2014 - 17:16

    Herman:

    Hey Thijs,

    Dankjewel voor je bericht. Heftig allemaal. Gaaf dat je kunt getuigen dat God je door deze periode heen heeft geholpen.
    Wordt snel weer helemaal beter en geniet van de laatste weken. Ben benieuwd wat je daarna gaat doen.

    Groetjes en Blessings vanuit de DR,
    Herman

  • 02 April 2014 - 17:16

    Herman:

    Hey Thijs,

    Dankjewel voor je bericht. Heftig allemaal. Gaaf dat je kunt getuigen dat God je door deze periode heen heeft geholpen.
    Wordt snel weer helemaal beter en geniet van de laatste weken. Ben benieuwd wat je daarna gaat doen.

    Groetjes en Blessings vanuit de DR,
    Herman

  • 02 April 2014 - 18:26

    Anouk:

    Hee Thijs,

    Zo te lezen een pittige week, hopen dat je weer snel de oude bent en weer kan genieten van Afrika! Geniet nog even van de laatste weken, veel succes en sterkte.

    Groetjes Anouk

  • 02 April 2014 - 19:40

    Oma Veening:

    Lieve Thijs.Fijn om even weer van jouw te horen.Het gaat al weer een beetje de positieve kant op.Fijn dat je ook alweer een beetje aan de projecten denkt en ook al weer even bent gaan kijken.Maar doe het nog rustig aan hoor en luister naar je lichaam.Je bent een Veen ing en die hebben als het maar even kan er weer tegen aan.Dat is ook goed,maar jouw body moet even weer op krachten komen.Denk maar aan de stampotten die je straks mischien hier weer krijgt,daar groei je dan ook weer van.Hier alles goed.Opa is vreselijk druk in de weer in de tuinen.Vandaag aardappels gepoot op de akker achter de mestsilo.Hij heeft ook al veel bij ons in de tuin staan.Alles groeit mooi want het prachtig weer.Een cadeautje voor iedereen.Gisteravond nog even bij Steef en Eef gebakje gehaald,zij was geslaagt voor haar rijbewijs.Was even heel gezellig.Een uur geleden nog even met Jetty geskypt en Leo ook even gezien Die groeit als kool.Vanmorgen even naar de kapper geweest,ben nu weer een nuver wichtje(ha,ha)Alleen opa zag er niks van.Zo dat was het weer.In gedachten en gebed bij jouw en we hopen dat het elke dag beter mag gaan.Groetjes daar aan iedereen hoor.Dikke kus en tot horens.Liefs oma en opa.

  • 02 April 2014 - 22:27

    Mama:

    Lieve zoon
    Goed van je om ook dit proces te delen. Best moeilijk denk ik, want je wil veel liever schrijven over de dingen die je allemaal,hebt gedaan.
    Maar ook dit is belangrijk voor je proces, super!
    Vanavond de verjaardag van Nana gevierd, ook haar kinderen ontmoet, het was gezellig
    De helft van de lammetjes lopen al buiten en de rest nog savonds naar binnen.
    Koen , Naomi, Menne en Stef komen morgen
    Lees psalm 23 over de Goede herder.
    Een dikke kus mama

  • 03 April 2014 - 16:02

    KoenKoen:

    Hallo Thijs, ik mis je al een tijtje, ik ben nu op de boerderij, ik hoop dat je 16 april weer komt

  • 04 April 2014 - 10:48

    Tante Jelly:

    lieve Thijs,

    Wat fijn dat je je toch weer wat beter voelt en al weer wat dingen kan oppakken.
    Mooi om te horen van de ontwikkelingen van het landbouwproject, veel mogelijkheden!
    Van de week zijn onze koeien sinds 7 jaar weer naar buiten geweest, wat een happening zeg! Dwars door de draden heen, leuk!!
    nou ja, ze zijn nu wat rustiger en het naar buiten en binnen gaat nu goed gelukkig.
    Heel veel zegen voor de laatste tijd daar in Kenia, fijn dat jij daar het Licht mag laten schijnen, en dan maakt het niets uit hoe jij je voelt en wat je wel of niet doet. God werkt door alles heen en geeft je kracht voor elke dag.

    een dikke knuffel van je tante

  • 04 April 2014 - 19:03

    Greetje Dijkema:

    Lieve dappere stoere Thijs,

    Wat weer een belevenissen. Ik hoop dat je snel weer op krachten gaat komen. Niets aan om zo ziek te zijn, zonder moeders kippensoep.

    Lucie telt de dagen al af voordat er weer lawaai komt in huize Veening. Ik zit nu bij haar en ik moest je de hartelijke groeten doen. (Gelukkig duurt het, nu dinsdag nog een week, nog maar 12 dagen) zucht ze zojuist. Niets aan dat Jan Lawaai er niet is. Ze mist haar vreselijke vent, zegt ze net. (jij weet vast wel wat ze met vreselijke vent bedoelt) hihi

    Lieve Thijs, snel weer helemaal op krachten komen en geniet nog van je tijd daar.
    God's zegen en bescherming bidden we je toe.

    Dikke knuffels Lucie en Greetje

  • 04 April 2014 - 21:07

    Naomi Dantuma:

    hoi thijs

    wel pittige belevenissen beleef je daar.(veel boeiender dan op school te zitten en naar een suf, sloom en saaie Leeraar aan te moeten kijken s'ochtens) maar je zo misselijk en moe voelen is ook niet alles(dan toch maar liever die duffe Leeraar)

    ik kan me nu ook meet voor stellen hoe het is om graag iets te willen bereiken in een korte tijd en dat dat dat niet lukt. ik was heeeeeeeeel gefrustreerd(mijn buurman zat al de heele dag in mijn oor te tetteren) en had de neiging om op te gegeven. maar toen dacht ik aan jou, bij jou gaat het ook niet altijd op rolletjes daar in Kenia en jij geeft ook niet op dus ik ook niet. mijn oplossing was toen: alles los laten en aan God geven, een keer heel hard gillen en verder gaan.(na dat gillen was iedereen meteen 5 minuten stil, zo kom ik gelijk weer aan het werk). ;)

    ik ben afgelopen nacht op de boerderij geweest en heb nog een tante-zegger van Emmy ontmoet(koen, 6 jaar, groep 3 en kan heeeel goed lezen) hij heeft voor het eerst in de melkput gestaan en keek zijn ogen uit. verder heb ik een lieveling lammetje(Lucy, ze komt naar mij toe als ik heer roep, en ik leer haar voedballen) en Koen is er ook dol op. en genoot van haar de fles geven en de kalfjes waren ook schitterend.(behalve 1 die de hele nacht heeft lopen loeien)(gelukkig ben ik er groten deels door heen geslapen).

    ik vind het elke keer weer mooi om te zien hoe een kind zo kan genieten van Gods schepping in de kleinste dingen. Jezus heeft gezegd dat wij niet als een kind moeten zijn. dus bij wijze van spreken al verbaast moeten zijn dat een koe melk geeft dat een schaap wol geeft dat Koen leert lezen en schrijven.

    dus ook al gaat het niet zo vlot als je had gehoopt geniet dan toch van de (kleine) dingen die er wel gebeuren.

    verder wens ik je veel sterkte en Gods zegen toe en ik hoop dat je snel meer op krachten komt

    groetjes Naomi Dantuma

    ik blijf voor je bidden

    hou vol.

    psalm 32:8

    ik geef je inzicht en wijs de weg die je moet gaan.
    ik geef raad, op jou rust mijn oog.

  • 10 April 2014 - 17:59

    Stef Langedijk:

    Hee Thijs,

    succes de laatste tijd in Kenia.
    Stage gaat mooi dus geen zorgen over thuis..

    Stef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

vrijwilligerswerk in Kenia!

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 9241

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 17 April 2014

Kenia2014

Landen bezocht: