gezonde heimwee,lekker klussen en 1ste x verbrand - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu gezonde heimwee,lekker klussen en 1ste x verbrand - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu

gezonde heimwee,lekker klussen en 1ste x verbrand

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

09 Maart 2014 | Kenia, Mombassa

JAMBO! (hallo in het keniaans)
En weer is er een week voorbij gevlogen!
Ik zit hier alweer een tijdje en ik begin meer een meer te wennen aan het leven hier in Kenia.
Deze week ik heb ik veel kunnen doen op verschillende plekken en heb ik tussen de werkdagen door nog kunnen genieten van de natuur hier! Aan het begin van de week ben ik naar de sloppenwijk geweest. Daar ben ik verder gegaan met het schilderen van de nursery school. Samen met Matheka ben ik ook gaan kijken naar de plannen die er liggen voor het speeltuintje. Tja….. een heel project zoals de baas het uitlegde dus ik heb afgelopen week eerst maar een tekening gemaakt van de geplande plannen en hopelijk kunnen we er de komende weken aan beginnen. 1 klaslokaal heb ik samen met 2 lokale mensen af kunnen schilderen, en voor komende zaterdag gaan we de tweede lokaal schilderen.

Woensdag had ik een vrije en die heb ik goed besteed. Samen met 3 andere vrijwilligsters zijn we dolfijnen wezen spotten in de Indische oceaan. Zeker 10 dolfijnen hebben we gezien en daarna konden we ook nog snorkelen in de zee die vol zit met koraal en bijzondere vissoorten.
Alleen was de zon wat minder genadevol, dus aan het einde van de dag was ik voor de eerste keer goed verbrand wat resulteerde in een rode neus en gloeiende schouderbladen.

Na mijn vrije dag heb ik dan eindelijk mijn intrek genomen in de vrijwilligerskamer in het weeshuis.
Dit is een kamertje met bed en wc in het weeshuis! Een mooie ervaring om te zien hoe het leven in een weeshuis er nu echt uit ziet. Ik eet en leef met de kinderen samen onder 1 dak dus je krijgt van alles mee. Ik kan nu veel leuke dingen met de kinderen doen, maar tijd voor jezelf of je even in stilte terug trekken kan niet….. Mama en tante Jelly waren afgelopen week jarig dus 6maart bracht ik een belletje aan mams wat mij toch een beetje heimwee bracht. het was weer een besef momentje van hoe dankbaar ik God mag zijn voor alles wat Hij mij gegeven heeft.

In het weeshuis ben ik nog steeds bezig met het schuren van de tafels…….. een hardnekkig klusje wat nog wel wat tijd gaat kosten. Maar omdat de kinderen de tafels alweer vies beginnen te maken (al voordat ze gelakt zijn) heb ik besloten om tafelkleedjes te kopen. Dus ik ben vrijdagochtend met `de driver` naar de stad geweest om een mooie kleed uit te zoeken zodat de kinderen voortaan ook, na het lakken van de tafels een mooi tafelkleed hebben om op te eten. Sommige kinderen helpt ik mee met hun huiswerk en dan merk je pas wat voor een leerachterstand sommige kinderen hebben.
Er is een nieuw jongetje opgenomen die 9 jaar is maar nog niet eens tot 10 kan tellen, dus ook hierin kan ik nog wel iets aan bijdragen. Vrijdag ben ik nog mee geweest naar de lokale markt! Mensen, mensen en nog veeeeel meer mensen, WAUW dat was nog eens een drukke markt. Foto’s kon ik jammer genoeg niet maken, want mijn camera was ik dan snel kwijt maar het was een ervaring op zichzelf!

Afgelopen zaterdag ben ik met de oudste jongens van het weeshuis naar het strand geweest.
De kleine kinderen vragen toch best veel aandacht en daardoor vallen deze jongens er soms een beetje buiten, dus dacht ik laat ik iets met ze gaan doen wat ze echt leuk vinden. Dus hup wij naar de supermarkt (voor sommige was het de eerste keer op de roltrap) voor cola,snoep en ships!
We hebben gevoetbald en gezwommen in de zee (tussen de kleine kwallen door……)

Nu is het zondag en heb ik een vrije dag. De komende dagen verblijf ik weer bij Ria en zal ik weer een paar dagen naar de sloppenwijk gaan om de te helpen bij de nurseryschool. Vanaf woensdag ga ik weer naar het weeshuis om daar te helpen bij verschillende dingen. Ik merk dat ik nog tal van dingen vergeten ben te vertellen, maar het is eerst wel weer genoeg voor vandaag!

Ik hoor op het (Nederlandse nieuws) dat jullie lekker weer hebben dus ik hoop dat jullie ook de komende week weer heerlijk kunnen genieten! Bedankt voor de reactie en foto’s die jullie mij sturen via deze blog en facebook (tante Erna en Jelly bedankt!)

Veel liefs en Zegen vanuit het mooie Mombasa!




  • 09 Maart 2014 - 16:13

    Oma Veening:

    Hallo Thijs,net jouw verslag even gelezen.Fijn om weer van jouw te horen.Weer veel gedaan en meegemaakt hé.Leuk om de foto,s even te zien.Ja,wij hebben ook prachtig weer,opa heeft een eind gefietst en ik ben naar de molen(bij grimmius)gelopen en toen heerlijk even in de zon gezeten,was genieten.Rolf belde net nog even,moest van opa weten of hij al wat in zijn kas kon planten,nou opa gaf hem al een hele was lijst.Marja uit Frankrijk belde ook nog even,hadden ook de eerste lammetjes gekregen en Martijn had ook een berichtje op mijn tijdlijn,en nu jouw verhaal,wat een reden om dankbaar te zijn voor al die kontakten.In de kerk vanmorgen over dankbaarheid.(Filippenzen 4:4--9)We moesten thuis maar eens opschrijven waar we allemaal dankbaar voor kunnen zijn.Nou ik ben dankbaar voor die fijne kontakten met iedereen,dat ik van God mag ontvangen.Thijs ik wens jouw weer een gezegende week toe hoor en we horen wel weer van jouw.Dikke knuffel van opa en oma.

  • 09 Maart 2014 - 17:35

    Mama:

    Lieve zoon, even kijken of je al weer wat hebt geschreven..en ja hoor daar is een prachtig verslag van je belevenissen. Erg leuk om te lezen. wat geweldig dat je zo kunt investeren in het leven van die kinderen daar.Het klinkt zo simpel, extra aandacht geven, maar het zijn zaadjes die je kunt zaaien in kinderlevens, en God laat het op zijn tijd groeien. Tja dat telefoontje op mijn verjaardag gaf mij ook wel een brok in de keel, maar dat is ook goed om te weten dat we je missen en dat je ons mist. Je bent geliefd.
    Ik heb net een eindje gefietst, het is prachtig weer, de tuinstoelen heb ik al weer buiten staan.
    Naomi was hier het weekend en heeft haar hart weer kunnen ophalen tussen de koeien.
    De lammeren komen nog niet zo snel, nog steeds 1 schaap met 3 lammetjes..we wachten af.
    een dikke knuffel van je moeder

  • 16 Maart 2014 - 14:49

    Naomi Dantuma:

    hoi thijs

    ik las je blog en kan gewoon door de regels heen merken dat je plezier heb in wat je doet en daar mee ook God prijs. en ik hoop dat je daar nog veel meer mooie dingen mag doen en meemaken van God.

    groetjes Naomi Dantuma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

vrijwilligerswerk in Kenia!

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 9225

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 17 April 2014

Kenia2014

Landen bezocht: