crazy matatus,slecht slapen en veel happy kids! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu crazy matatus,slecht slapen en veel happy kids! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Thijs Veening - WaarBenJij.nu

crazy matatus,slecht slapen en veel happy kids!

Door: thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

02 Maart 2014 | Kenia, Mombassa

Heey frends and family!
Hier weer een update vanuit Kenia!
Eerste wil ik iedereen bedanken voor de reacties op mijn vorige blog, echt bemoedigend om dat te lezen.Ik ga proberen nu elke zondag een blog online te zetten omdat ik dan een vrije dag heb (1 van de 2 dagen). De andere vrijwilligster gaat deze week weg dus kom ik te wonen in dickson (weeshuis in Bamburi).Daar is geen internet dus ik hoop in mijn vrije dagen bij Ria thuis in Nyali te kunnen verblijven.

Afgelopen week heb ik weer veel mee gemaakt. Ik ben voor het eerst naar de nursery school geweest in Port Reinz. Dit is een school midden in de sloppenwijk waar 90 kinderen in 3 klassen zijn verdeeld.
hier krijgen ze in de leeftijdscategorie 4 tot 10 jaar les zoals wij die kennen in groep 2 en 3. Sommige kinderen hebben dus een groot leer achterstand omdat hun ouders geen geld hebben om ze naar school te sturen. Het was voor mij gaaf om te zien dat deze kinderen nu wel de basis dingen werden aangeleerd. Ik ben daar heen gegaan met de opdracht om een plan te maken voor een speeltuin.
Voor en achter het schooltje ligt er nog wat open grond. Matheka wil hier graag een speeltuin maken waar kinderen in de pauzes kunnen spelen en sporten. Toen ik er eenmaal aankwam zag ik wat een uitdaging dat wel niet is! Ik zal foto`s laten zien en dan zal het je wel duidelijk worden. ik ga denk ik maar de komende week proberen een schep in de grond te steken om te kijken als ik alles vlak kan krijgen, samen met wat jongeren uit het jongeren centrum. Verder heb ik een begin gemaakt met het verven van de klaslokalen. Deze krijgen een wit kleurtje waar ik mij ook komende week weer mee bezig kan gaan houden.

Na 1,5 week in Kenia ben ik nu aardig aan het wennen hier. De meeste dingetjes weet ik nu wel zoals de verschillende routes naar de projecten en de tarieven in de matatus. Ik moet alleen nog wel wat wennen aan het openbaarvervoer want ik moet elke dag gemiddeld 2 uur reizen om er te komen. Soms wel lastig in die mensen massa`s, die blijven schreeuwen bij tempraturen boven de 30 graden.

Afgelopen week ben ik ook weer wat vaker in het weeshuis geweest waardoor mijn band met die kinderen groeit. Ik leer nu al een beetje te zien wat elke kind nodig heeft en daar hoop ik de komende tijd een beetje in te kunnen gaan voorzien omdat het vaak gaat om de juiste aandacht.
Voetballen vinden de kinderen altijd super leuk dus dat probeer ik ook zo vaak mogelijk met ze te doen. Gisteravond ben ik nog naar de uitreiking geweest in onesmus (jongerencentrum) een aantal jongeren hebben hun schoolexamen gehaald en hebben grotendeels ook al werk gekregen. Ze kregen gister een certificaat waarop staat dat ze het rehabilitatie programma succesvol hebben afgerond. Het was leuk om weer met ze te praten omdat het alweer een week geleden was. ergens vind ik het wel jammer om ze zo weinig zie maar ik kan ook hier niet overal tegelijk zijn merk ik.

Alles met mekaar geniet ik nog steeds erg van mijn verblijf hier in Kenia.
Soms is het niet altijd even makkelijk maar dan heb ik Papa God bij mijn zijde staan die mij weer optilt. Komende week ga ik dus weer naar de nuseryschool om te verven en hoop ik een begin te maken met de speeltuin.

Gods Zegen allemaal en tot horens!

  • 02 Maart 2014 - 14:41

    Anouk:

    Leuk verhaal weer Thijs, veel plezier en succes nog!

  • 02 Maart 2014 - 14:56

    Anje:

    Doe wat God wil dat je doet .
    Fijn dat je zo bezig bent .
    God zegene je .

  • 02 Maart 2014 - 19:15

    Mama:

    Lieve zoon
    Prachtig om te lezen wat je daar aan het doen bent, vanmorgen in de dienst Tiemen van Westerduin van Compassion iets gedeeld Ik dacht aan jou je brengt in praktijk spreuken 19:17
    Kan je foto,s die je op je facebook hebt gezet ook op deze blog zetten?
    Je kunt al je gaven en talenten daar wel inzetten, veel succes bij het inrichten van de speeltuin, nog een wipkip nodig?
    Gods rijke zegen in alles
    Liefs mama

  • 03 Maart 2014 - 14:43

    Rolf:

    Hey Thijs
    Mooi van je Te horen,weer een heel ander leven! Wat blessing om andere kinder een van God Te zegenen met wat je doet! Ik ga bidden voor een backhoe om je gaten Te graven voor je speeltuin,
    Kijk met spiritual eyes deze week en dan geniet wat God gaat doen!

  • 03 Maart 2014 - 21:35

    Ruben:

    Hey Thijs mooi om te horen/lezen dat het goed gaat! Veel succes daar met alles wat je gaat doen en beleven, ik heb het vertrouwen dat dat wel goed moet komen.

    ''Tutaonana'!!' (betekent volgens mij tot ziens in Kenia:p)

  • 05 Maart 2014 - 21:39

    Greetje :

    Hey lieve Thijs,

    Ik hoorde al van Lucie dat je op een prachtig avontuur bent gegaan. Ik denk dat je vast wel weet dat ze je heel erg mist. Ondanks dat je vader lawaai maakt voor 2......

    Maar wat fijn dat je dit mag en kunt doen voor alle kinderen daar. Ze zullen vast stapeldol op je zijn. Dit lijkt me een prachtige ervaring om zo te mogen dienen.

    Thijs, wees voorzichtig (zal Lucie wel zeggen) maar geniet ook vooral van je tijd bij de kinderen en mensen in Kenia.

    Weet dat je gezegend bent en dat onze Vader dicht bij je is.
    Je bent een parel in zijn hand.

    Dikke kus (ook van Lucie)
    Greetje

  • 06 Maart 2014 - 18:37

    Opa Veenstra:

    Bij je moeder zie ik wat je aan het doen bent leuk! Ik hop dat je een mooie tijd hebt. We horen no wel van je. Veel plezier daar en tot horens. En ziens! Opa en nanna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

vrijwilligerswerk in Kenia!

Actief sinds 02 Feb. 2014
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 9242

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 17 April 2014

Kenia2014

Landen bezocht: